جریان سنج گردابی

جریان سنج گردابی، دستگاه اندازه‌گیری جریان است که برای اندازه‌گیری جریان در جایی که استفاده از قطعات متحرک مشکلاتی را ایجاد می‌کند، مناسب‌تر است. آنها در انواع صنعتی، برنجی یا تمام پلاستیکی موجود هستند.حساسیت به تغییرات در شرایط فرآیند کم است و بدون قطعات متحرک سایش نسبتاً کمی در مقایسه با انواع دیگر دبی سنج ها دارد.

دبی سنج های گردابی بر اساس اصل ریزش گردابی کار می کنند، جایی که یک گرداب نوسانی زمانی رخ می دهد که سیالی مانند جریان آب از کنار یک بدنه بلوف (بر خلاف جریان ساده) عبور کند. فرکانس ریختن گرداب ها به اندازه و شکل بدن بستگی دارد.برای کاربردهایی که هزینه های نگهداری کم اهمیت دارد، ایده آل است. گرداب مترهای اندازه صنعتی سفارشی ساخته شده اند و برای کاربردهای خاص نیاز به اندازه مناسب دارند.

عناصر کلیدی که باید قبل از انتخاب یک جریان سنج گردابی در نظر گرفته شوند

سیال مورد اندازه گیری چیست؟

فشار حداکثر و حداقل

محدوده جریان

دمای سیال

محدوده چگالی سیال

محدوده ویسکوزیته

اندازه لوله

حداکثر افت فشار قابل قبول

ضخامت دیواره لوله

جنس لوله

نزدیکترین انسداد بالادست

انواع جریان سنج گردابی:

گرداب سنج‌های هوشمند، سیگنال خروجی دیجیتالی را ارائه می‌کنند که حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به سرعت جریان است. ریزپردازنده در فلومتر می تواند به طور خودکار شرایط لوله مستقیم ناکافی، تفاوت بین قطر سوراخ و قطر لوله جفت برای انبساط حرارتی بدنه بلوف و تغییرات ضریب K را زمانی که عدد رینولدز به زیر 10000 می رسد، تصحیح کند. فرستنده‌های هوشمند همچنین با زیربرنامه‌های تشخیصی برای سیگنال‌دهی قطعات یا سایر خرابی‌ها ارائه می‌شوند.فرستنده‌های هوشمند می‌توانند تست های روتینی را برای شناسایی مشکلات مربوط به جریان سنج و برنامه را اجرا کنند. این تست‌های درخواستی همچنین می‌توانند به تأیید ISO 9000 کمک کنند. برخی از فلومترهای گردابی می توانند جریان جرمی را تشخیص دهند. یکی از این طرح ها فرکانس گرداب و قدرت پالس گرداب را به طور همزمان اندازه گیری می کند. از این قرائت ها، چگالی سیال فرآیند را می توان تعیین کرد و جریان جرمی را تا 2% از محدوده محاسبه کرد. طرح دیگری با سنسورهای متعدد برای تشخیص نه تنها فرکانس گرداب، بلکه دما و فشار سیال فرآیند ارائه شده است. بر اساس آن داده ها، هم چگالی و هم نرخ جریان جرمی را تعیین می کند. این متر دقت 1.25% را هنگام اندازه گیری جریان جرمی مایعات و دقت 2% را برای گازها و بخار ارائه می دهد. اگر آگاهی از فشار و دمای فرآیند به دلایل دیگر ارزش دارد، این متر یک جایگزین راحت و کم‌هزینه برای نصب فرستنده‌های جداگانه ارائه می‌کند.